A tyúktojás B-vitaminjai: a B2-ből, a B12-ből, a folsavból és a pantoténsavból aránylag sok található, az ajánlott napi bevitel 6–15 %-a. A tojás B1-, B6- és biotin-tartalma a napi szükségletnek csak néhány %-át teszi ki, így változatos vegyes étrend mellett csak több tojás elfogyasztásakor érdemes számolni vele.

A vízoldékony vitaminok (mint pl. a B-vitaminok) nem raktározódnak, ezért fölvételük naponta szükséges.

A tiamin (B1) hőérzékeny, főzéssel-sütéssel sok elvész, különösen a gabonafélékbôl és az élesztőből. Hiánya vegyes táplálkozás esetén leginkább idült alkoholizmusnál jön szóba. A cukrok lassú elégetésében szerepet játszó enzim összetevője, ezért szinte minden sejt számára szükséges.

(A fürjtojás 225 %-kal több B1-vitamint tartalmaz, mint a tyúktojás. Lásd itt. – FürjHáz)

A riboflavin (B2) hőstabil, s nagy mennyiségben tartalmazza a tojás. A nyálkahártyák és a bőr épségéért is felel, de az idegen anyagok méregtelenítésében is szerepet játszik. Hiánya a nyelv és a szájnyálkahártya gyulladását, a szájzug berepedését, a bőr viszkető hámlását, a faggyúmirigyek elzáródását, majd gyulladását okozza. Gyakorta megfigyelhetô nemcsak alkoholistákon, hanem a fogyókúrát túlzásba vivőkön, általában kombinált vitaminhiány részeként.

(A fürjtojás 72.9 %-kal több B2-vitamint tartalmaz, mint a tyúktojás. Lásd itt. – FürjHáz)

A pantoténsav (B5) nemcsak minden sejtünkben van jelen mint fontos anyagcsere-folyamatok enzimjeinek része, hanem szinte minden élelmünkben is, a tojás pedig bőséges forrásának tekinthető. A szteránváz szintézisében, a szénhidrátok átalakításában és a zsírok lebontásában fontos szerepet tölt be.

(A fürjtojás 14.9 %-kal több B5-vitamint tartalmaz, mint a tyúktojás. Lásd itt. – FürjHáz)

A piridoxin (B6) az aminosavak átalakításában és a szteránvázas hormonokat érzékelő sejtrész – a receptorok – kialakításában, valamint az esszenciális aminosavak és zsírsavak forgalmában is közremuködik. Hiányát okozhatja a csökkent fölvételen kívül a fogamzásgátló szedése vagy a terhesség és szoptatás alatti magasabb hormonszint, mely nagy alakú (térfogatú) vörösvértesttel járó vérszegénységet eredményez, éppúgy, mint a folsav vagy a B12 hiánya.

(A fürjtojás 11.8 %-kal kevesebb B6-vitamint tartalmaz, mint a tyúktojás. Lásd itt. – FürjHáz)

A cianokobalamin (B12) nemcsak a vörösvérsejtek, hanem szinte valamennyi sejt érését segíti. Belsőségek, húsok bőségesen tartalmazzák, növényekben nincs. A laktoovovegetariánusok számára a tojás 2,5 µg-ja a fontos forrást jelenti.

(A fürjtojás 77.5 %-kal több B12-vitamint tartalmaz, mint a tyúktojás. Lásd itt. – FürjHáz)

A folsav (B9) kifejezetten hőérzékeny, ezért a főzés-sütés jelentősen csökkenti a ténylegesen fölszívódásra kerülő mennyiséget. A sejtek növekedését és osztódását a B12-vel együtt segíti.